Zagadnienia pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania na trzeciej konferencji Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli
„Drzwi do mojego gabinetu zawsze są otwarte dla dzieci z problemami, które szukają profesjonalnej pomocy. Często spotykamy się również z rodzicami, gdyż ich zaangażowanie jest kluczowe. Z każdym przypadkiem angażuje się wiele osób, dlatego chciałabym teraz udoskonalić moje umiejętności i narzędzia” – tak mówi pani Danuta, pedagog szkolny z Braniewa, która wzięła udział w konferencji skierowanej do specjalistów pracujących z dziećmi z zaburzeniami zachowania.
Była to już trzecia tego typu konferencja, zorganizowana przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu we współpracy z Akademią Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych. Temat każdego spotkania jest wybierany przez uczestników poprzedniej edycji.
„Tegoroczny temat brzmi „Edukacja w codzienności – praca z uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji w szkole/placówce ogólnodostępnej” – opowiada Joanna Poźnikiewicz, pracownik Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. „Naszym celem jest promowanie edukacji inkluzywnej i traktowanie wszystkich uczniów, w tym tych o specjalnych potrzebach, na równych warunkach”. Pracownik ODN dodaje, że poprzednia konferencja dotyczyła spektrum autyzmu i zespołu Aspergera. W spotkaniach uczestniczą placówki nie tylko z Elbląga, ale także z okolic.
„Cieszymy się z rosnącego zainteresowania naszymi konferencjami. To dowód na to, jak ważne są tematy, które poruszamy” – dodaje Tomasz Szuszkiewicz, dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. „Edukatorzy stale szukają nowych metod doskonalenia swoich umiejętności i chcą lepiej zrozumieć, jak pracować z dziećmi z zaburzeniami, których liczba niestety wzrasta”.
Także nauczyciele potwierdzają słowa dyrektora, tłumnie przybywając na konferencję. Pani Danuta, pedagog ze szkoły w Braniewie, podkreśla znaczenie takich spotkań: „Wiele dzieci spędza czas z telefonami komórkowymi zamiast z rówieśnikami, komunikując się za pomocą aplikacji niż bezpośrednio twarzą w twarz, dlatego takie konferencje są niezbędne”.
Podobnego zdania jest pani Małgorzata z Przedszkola nr 15 w Elblągu. „Temat rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych jest mi bardzo bliski, ponieważ pracuję z dziećmi. Takie konferencje pozwalają na zdobycie nie tylko merytorycznej wiedzy, ale też nawiązanie kontaktów.”
Pani Małgorzata podkreśla, że istotna jest także komunikacja z rodzicami, zwłaszcza gdy nauczyciele dostrzegają, że dziecko wymaga diagnozy. „Rodzice nie zawsze są świadomi problemu swojego dziecka, dlatego ważne jest, abyśmy my, jako nauczyciele, mieli doświadczenie w identyfikowaniu i poruszaniu takich problemów” – mówi.
Konferencja rozpoczęła się od wykładu online prowadzonego przez dr Elżbietę Szutowicz-Rozwadowską z AMiSNS, która omówiła problem samobójstw po pandemii i wyjaśniła, jak reagować na zachowania samobójcze. Następny wykład dotyczył teorii i praktyk zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, które omówił dr Przemysław Piwowarczyk.
Konferencja zakończyła się praktycznymi warsztatami dla uczestników, które pozwoliły nauczycielom i psychologom zdobyć wskazówki dotyczące pracy z dziećmi przejawiającymi zaburzenia zachowania i emocji.