W Elblągu trwa wielka budowa, która zmieni infrastrukturę pewnych punktów miasta
W okolicach mierzei wiślanej prace nad infrastrukturą wcale nie spowalniają pomimo utrudnień związanych z obostrzeniami. Z najbliższych planów dowiadujemy się, że powstają tam obrotowe mosty oraz falochrony po wschodniej i zachodniej stronie. Aktualnie zakończono jeden z niezwykle istotnych etapów całej pracy, ponieważ ekipa budowlana zdołała zamknąć prace uszczelniające wzmocnienia. Następnie w ciągu kilku tygodni zostaną wylane żelbetonowe posadzki oraz będą prowadzące prace związane z przekopem mierzei. Aby zobrazować, jak ogromne prace trwają w tej lokalizacji, wystarczy, że wyobrazimy sobie, jak wielu pracowników jest niezbędnych do tego remontu. Nad przekopem mierzei wiślanej pracuje aktualnie niemal 3000 robotników.
Równie istotna przebudowa ma aktualnie miejsce nieco na wschód Polski. Dziś w Olsztynie ekipa remontowa zajmuje się przebudową największej drogi krajowej, które prowadzi do innych miejscowości. Jak widać, inwestycje budowlane nie spowalniają pomimo tego, że aktualna sytuacją związana z covidem nieco opóźnia niektóre działania administracyjne. Pamiętajmy jednak o tym, że inwestycje w mierzeję wiślaną są skomplikowane i wymagają długoterminowych, zaawansowanych prac.
Kiedy przewidujemy, że rozbudowa inwestycji dobiegnie końca?
Zgodnie ze wstępnymi terminami spodziewamy się tego, że przebudowa mierzei wiślanej będzie mogła zostać zakończona mniej więcej w 2023 roku. Nie mamy jednak jeszcze pewności co do tego, na który kwartał przypada zakończenie tych prac. Inwestycja jest niezwykle zaawansowana i wymaga czasochłonnych prac, które zabierają mnóstwo czasu. Mimo wszystko podwykonawcy zapewniają nas o tym, że najważniejsze elementy oraz fundamenty przekopu zostały już zrealizowane. Łącznie wskazują na to, że do końca 2021 roku zrealizowali ponad połowę zadań.
Na razie prace zaskakują nas pozytywnymi efektami. Z tego powodu liczymy na to, że budowlańcy wyrobią się w terminie z zaplanowanymi przekopami. Aktualnie trwa postępowanie przetargowe dotyczące tego, która firma zajmie się pogłębianiem rowu. Tor wodny w mierzei wiślanej zostanie łącznie pogłębiony aż o 10 kilometrów. Dzięki pogłębieniu tego terytorium jeszcze więcej jednostek wodnych będzie mogło zmieścić na naszej słynnej mierzei wiślanej. Powstaną również zupełnie nowe układy drogowe, które ułatwia poruszanie się maszynom wodnym po tej okolicy.
Na ten moment zakończono również prace nad wszystkimi ściankami szczelnymi w mierzei
Na miejsce rozbudowy dostarczona już imponującą ilość, ponieważ 519 ton kamienia. Materiały te będą niezbędne do ukończenia przebudowy. Wykonano już nawet mikropale, które będą niezbędnym elementem podczas ukończenia inwestycji. Dyrektor odpowiadający za nadzór prac montażowych informuje informację publiczną o tym, że praca wre. Na miejsce zostało dostarczone już ponad 90% materiałów niezbędnych do przeprowadzenia całej instalacji. Prefabrykaty, które zostały wybrane do rozbudowy mierzei wiślanej, są ekologiczne i odporne na zmiany klimatyczne.
Największy postęp prac zauważymy w okolicy rejonu śluzy i kanału żeglugowego. Zamontowano już łącznie dwie bramy w kieszeni żeglugowej. Cała śluza będzie z kolei wymagała rozbudowy czterech bram. Są one niezbędne do prawidłowego zamykania i otwierania przestrzeni do śluzy. Każda brama będzie złożona z kilkuset elementów, które wymagają specjalistycznego montażu. Wyspa, która powstanie w okolicy poszerzania mierzei, będzie miała ponad 1100 metrów szerokości.