Uwaga na nowy rodzaj oszustwa związany z BLIKiem – ostrzegają elbląscy policjanci
Policja w Elblągu apeluje do mieszkańców o ostrożność wobec rosnącej liczby wyłudzeń przy wykorzystaniu metody płatności BLIK. Funkcjonariusze zarejestrowali kilka incydentów tego typu. Schemat działania oszustów jest podobny – najczęściej podszywają się za pracowników instytucji bankowych lub znajomych z mediów społecznościowych, wysyłając pilną prośbę o pożyczkę. Dzięki kodowi do płatności mobilnej, który jest wyłudzany od ofiary, przestępcy są w stanie opróżnić jej konto bankowe. Policja przypomina, aby nigdy nie udostępniać swoich danych bankowych i unikać klikania w linki otrzymane przez komunikatory internetowe czy pocztę elektroniczną.
Na terenie Elbląga, tylko w ciągu ostatnich 24 godzin, oszuści wykorzystujący system płatności mobilnej BLIK, wyłudzili od mieszkańców aż 2 287 zł. Przestępcy często udają pracowników banku lub osoby pilnie potrzebujące wsparcia finansowego. Wielokrotnie swoje działania maskują poprzez podszywanie się pod profile znajomych na portalach społecznościowych. Zdarza się, że są to konta, które wcześniej zostały przejęte przez cyberprzestępców.
W jaki sposób oszuści działają za pomocą BLIKa? Istnieje wiele taktyk stosowanych przez przestępców. Jedną z nich jest fałszywa reprezentacja jako znajomy z naszej listy kontaktów na komunikatorze internetowym. Oszuści zdobywają dostęp do konta ofiary, wysyłając wiadomość o nieszczęśliwym wypadku, tzn. zgubionym portfelu, skradzionej torebce czy wypadku. „Znajomy” obiecuje szybkie zwrot pożyczonej sumy, zazwyczaj w ciągu dnia lub dnia następnego. Proces pożyczki jest prosty – wystarczy zalogować się do swojego banku, wygenerować kod BLIK i przesłać go „znajomemu”. Wszystko to trwa kilka minut, a ten kod umożliwia oszustowi natychmiastowe wypłacenie pieniędzy z bankomatu.
Aby uniknąć stania się ofiarą takiego oszustwa, policja zaleca kilka kroków:
– Dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych, co utrudnia ich przejęcie – logowanie wymaga potwierdzenia SMS.
– Potwierdzanie tożsamości „znajomych”, którzy nawiązują kontakt przez komunikatory internetowe – najlepszym rozwiązaniem jest bezpośrednie połączenie telefoniczne, które zajmuje kilka sekund, a gwarantuje pewność, że to faktycznie nasz znajomy prosi o pomoc.
– Sprawdzanie danych transakcji przed zatwierdzeniem jej w aplikacji do bankowości mobilnej (przestępca nie będzie mógł wykorzystać kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie).
– Ochrona swojego telefonu, zwłaszcza PINu do aplikacji bankowej.