Podpisano kontrakt na realizację robót pogłębiarskich na rzece Elbląg jako część drogi wodnej do Zatoki Gdańskiej
W Gdyni, Urząd Morski formalnie zatwierdził umowę dotyczącą realizacji prac pogłębiających rzece Elbląg. Czynność ta stanowi kolejny, czwarty już etap projektu mającego na celu stworzenie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Chociaż nie jest jeszcze jasne, kiedy rozpoczną się działania mające na celu pogłębienie ostatniego fragmentu trasy o długości 900 metrów.
Dzięki zawartej umowie, na rzece Elbląg powstanie tor wodny o długości 8,6 km i głębokości 5 m. W ramach zamówienia określono prace na odcinku o długości 6,6 km począwszy od Zalewu Wiślanego w górę rzeki oraz dodatkowe 2 km pomiędzy punktami P1 i P2 – czyli mniej więcej od miejsca, gdzie znajduje się zrzut ścieków do miejsca, gdzie rzeka rozwidla się na Kanał Jagielloński. Na wydzielonym obszarze między punktami P1 i P2 przeprowadzone zostaną badania dna rzeki oraz usunięte zostaną z niego przeszkody ferromagnetyczne (na przykład złom, elementy żelbetu, przeszkody wielkogabarytowe czy pozostałości wojskowe). Dodatkowo wprowadzone zostanie nowe oznakowanie nawigacyjne, które składać się będzie z ośmiu pław: czterech czerwonych walców po lewej stronie i czterech zielonych stożków po prawej stronie.
Tor wodny na rzece Elbląg jest częścią szerszego projektu drogi wodnej. Obszar objęty obecnym kontraktem obejmuje brzegi, które zostały niedawno wzmocnione i obudowane podczas drugiego etapu prac. Niemniej jednak na odcinku od punktu P1 do P2 brzegi te nie są umocnione i zgodnie z decyzją środowiskową pozostaną nienaruszone. Planowane prace będą polegały na pogłębieniu istniejącego toru. Jego podstawowa szerokość na dnie rzeki wynosi 60 m, ale ze względu na zabudowę mieszkalną w miejscowości Nowakowo na odcinku o długości około 900 m zostanie ona zmniejszona do 40 m, a na ostatnich dwóch kilometrach wyniesie jedynie 20 m.