Grandiozna inauguracja ekspozycji kuratorowanej przez Emilię Orzechowską z udziałem Oskara Dawickiego i Zespołu Proszek

Grandiozna inauguracja ekspozycji kuratorowanej przez Emilię Orzechowską z udziałem Oskara Dawickiego i Zespołu Proszek

Pod koniec czerwca 2024 r., dokładnie 29-go, o godzinie 18:00 planowane jest otwarcie ekspozycji pod kuratelą Emilii Orzechowskiej. Wzbogacić atmosferę wydarzenia ma performance oraz koncert zespołu PROSZEK, tworzonego przez Piotra Adamskiego, Oskara Dawickiego, Mikołaja Małka i Huberta Zemlera. Przez występ muzyczny, grupa będzie promować swoje debiutanckie wydawnictwo. Eksponaty będą dostępne dla zwiedzających do pierwszego dnia września 2024 roku.

„Katedra” – jak z nią nawiązać kontakt? Pierwsza intuicja mówi, że w obliczu mocy lub wielkości miejsca, aby nie dać się zdominować, trzeba odpowiedzieć proporcją, przewyższyć, wzmocnić, przerysować. Land-art pod dachem…? Ale czy tak siłowe podejście jest właściwe? Może spotkanie z „Katedrą” powinno wyglądać inaczej, być bardziej subtelne? Może celowo pokazać słabości, aby dotknąć ważkiego szczegółu?

Druga intuicja sugeruje „Krypto-Katedrę” polskiej Awangardy. „Urodziłem się w 1971 roku. Ten budynek, gdy osiągał szczyt swojej chwały, ja dopiero zaczynałem rozumować i mówić. Kiedy nabrałem wprawy w mówieniu, modernizm dobiegł końca, a „sztuka się skończyła”, rynek przejął ster rządów. Pozostało tylko niezłomnie opłakiwać lub szydzić z przepaści.” Uwaga na męski kryzys. Koniec Tytułów. Proszek!

Trzecia intuicja odkrywa: „Jest wojna. I zdaje się, że będzie jej coraz więcej. W odrestaurowanych ruinach „Katedry”, gdzie urodziła się i zmarła polska Awangarda, niczego się nie nauczyliśmy. Może więc czas zrezygnować z Tytułów, zamknąć oczy, przygotować się na… Rzeczywistość!”

W najświeższej wystawie Oskara Dawickiego pod tytułem „Koniec Tytułów”, artysta powraca do zagadnienia męskości i jej egzystencjalnego oraz emocjonalnego kryzysu. Przesuwa je jednak dalej, poza horyzont płci, próbując scharakteryzować stan współczesnego człowieka. Ekspozycja obejmuje także prace z cyklu „Mężczyźni”. Jak mówił Łukasz Ronduda, „prezentują grupę mężczyzn doświadczających konsekwencji nieokreślonego bliżej kryzysu grawitacyjnego. Pojawia się on przeważnie, gdy człowiek zbyt szybko wynurza się z głębin lub gwałtownie spada z niebios do atmosfery. W popkulturze, zwłaszcza w filmach, takie twarze mężczyzn często towarzyszą jakiemuś heroicznemu czynowi, wykonywanemu z pogardą dla własnego życia i emocji na rzecz działań toksycznych ideałów. Oskar Dawicki jest jednym z przedstawionych mężczyzn, on również uczestniczy w tym pełnym napięcia i przeciążeń powrocie mężczyzn z odmętów i otchłani patriarchatu do codziennego życia.” i do codziennej śmierci.

Budynek Centrum Sztuki Galeria EL to podominikański, dwunawowy, gotycki kościół, który znajduje się na terenie Starego Miasta w Elblągu.

Otwarcie ekspozycji będzie miało musicalne oprawienie w postaci koncertu Proszku. Jest to zespół łączący literaturę, muzykę i performance w jedno niepowtarzalne doświadczenie. Proszek tworzą artyści z różnych dziedzin, dostarczający unikalne przedstawienia sceniczne. Ich występy to często połączenie koncertu z elementami teatru, filmu, malarstwa i performance’u. Fascynuje ich subtelna ironia, wyrażana na różne sposoby. Muzyka Proszku to eklektyczna mieszanka psychodelii, krautrocka i poezji muzycznej lat 60-tych. Gitarowe riffy i transowy rytm stanowią tło dla bezpardonowo szczerych i trafnych tekstów Oskara Dawickiego.