Długa droga do pogłębienia rzeki Elbląg: termin przesunięty na luty 2025

Długa droga do pogłębienia rzeki Elbląg: termin przesunięty na luty 2025

Planowane prace nad pogłębieniem rzeki Elbląg do pięciu metrów zostaną zakończone dopiero do końca lutego 2025 roku, a nie jak wcześniej planowano – do listopada 2024. To decyzja Urzędu Morskiego w Gdyni, który zdecydował się na przedłużenie umowy z wykonawcą tego zadania. Obecnie trwają również przygotowania dokumentacji dotyczącej ostatniego etapu prac – pogłębienia odcinka znajdującego się tuż przed terminalem przeładunkowym.

Rzeka Elbląg ma zostać pogłębiona na odcinku 8,6 km jako część czwartego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Elblągiem. Według pierwotnej umowy, prace te miały zakończyć się do 20 listopada 2024 roku. Projekt kosztuje prawie 114 mln złotych i jest realizowany przez konsorcjum Fabe Polska i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.

Podczas tych prac, pomiędzy punktami P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) a P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego), przeprowadzane są również badania oraz usuwanie z dna rzeki przeszkód ferromagnetycznych, takich jak złom, elementy żelbetowe, przeszkody wielkogabarytowe czy pozostałości militarnych – informuje Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.

Urzędowi nie brakuje również planów na ostatni, piąty etap prac – pogłębienie toru wodnego aż do terminala przeładunkowego (na wysokości mostu Unii Europejskiej) oraz rozbudowę obrotnicy dla statków na wysokości Kanału Jagiellońskiego. W tym roku opracowano raport z analizy geologicznej próbek pobranych z dna rzeki Elbląg oraz raport dotyczący konsystencji osadów i ilości fosforu i azotu w tych osadach. Aktualnie trwają procedury środowiskowe oraz analiza maksymalnej możliwej do osiągnięcia szerokości toru. Przygotowania do postępowania przetargowego rozpoczną się na przełomie 2024 i 2025 roku – dodaje Kierzkowska.

Prezydent Elbląga, Michał Missan, odwiedził ostatnio Urząd Morski w Gdyni. Jak mówi, dyskutowali o parametrach i kształcie toru wodnego. Prezydent podkreśla dobrą współpracę z urzędem, a dyrektor przedstawiła mu zakres planowanych prac.