Data i liczby dotyczące użytkowania Kanału przez Mierzeję Wiślaną

Data i liczby dotyczące użytkowania Kanału przez Mierzeję Wiślaną

Kanał przez Mierzeję Wiślaną, nazywany również portem Nowy Świat z uwagi na znajdującą się tam śluzę, stanowi istotny punkt na mapie obszarów wodnych Polski już od 17 września 2022 roku, kiedy to uroczyście otwarto go dla ruchu. Dzień później, możliwe stało się przeprawianie się z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego i z powrotem, co bywało częstym tematem naszych wcześniejszych publikacji.

Cały szlak wodny, prowadzący z Bałtyku aż do Elbląga, nie jest jeszcze w pełni gotowy. Według najświeższych prognoz, finalizacja prac może nastąpić nie wcześniej niż w 2026 roku. Kluczowym problemem jest fakt, że nie zostało jeszcze ustalone kiedy rozpoczęte zostanie pogłębianie ostatniego, około 900-metrowego odcinka prowadzącego do elbląskiego portu. Aktualnie, większość przepływających jednostek stanowią mniejsze statki turystyczne, co potwierdzają dane statystyczne dostarczone przez Urząd Morski w Gdyni.

Analiza dostarczonych danych pokazuje, że od momentu otwarcia kanału do końca 2022 roku, odnotowano 467 śluzowań. W kolejnym roku ich liczba wzrosła do 2056, a do końca lipca 2024 roku, zanotowano już 3052 takie operacje. Statystyki prowadzone przez Urząd Morski w Gdyni klasyfikują śluzowania na rekreacyjne, rybackie, państwowe i komercyjne (z podziałem na te z ładunkiem i bez). Więcej szczegółów znajduje się poniżej, w załączonych tabelach.