Rzecznik rządu Piotr Müller podkreśla znaczenie przekopu Mierzei Wiślanej dla bezpieczeństwa Polski
Według rzecznika rządu, Piotra Müllera, skuteczna ocena ekonomicznej wartości inwestycji w przekop Mierzei Wiślanej będzie możliwa dopiero po rozbudowie elbląskiego portu. Müller podkreślił również, że projekt ten ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego Polski.
Müller zwrócił uwagę, że przekop Mierzei Wiślanej, pomimo ekonomicznych konsekwencji omówionych w niedawno opublikowanym raporcie Najwyższej Izby Kontroli (NIK), ma również istotne znaczenie dla bezpieczeństwa kraju. Na pytanie, dlaczego przedsięwzięcie przekroczyło budżet o 120 procent, rzecznik rządu wskazał kilka czynników, takich jak kryzys gospodarczy, inflacja oraz rozbudowa infrastruktury, w tym dodatkowych dróg.
Raport NIK ukazał się w miniony czwartek. Wykonawca inwestycji, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, przekroczył swoje uprawnienia, zaciągając zobowiązania o 157,6 mln zł wyższe niż budżet całego programu, a także wydając wiele milionów złotych ze środków programu na cele niezwiązane z jego realizacją. Bezpieczeństwo, choć ważne, nie usprawiedliwia łamania prawa – podkreślono w raporcie.
NIK rozważa skierowanie powiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i naruszenia dyscypliny finansów publicznych. W reakcji na ustalenia kontrolerów NIK, wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk sugeruje, że kontrola była motywowana politycznie, co jest sprzeczne z konstytucyjnymi zadaniami Izby.
Gróbarczyk zwrócił uwagę, że kluczowym argumentem za realizacją inwestycji w kanał łączący Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest bezpieczeństwo narodowe Polski. NIK jednak skupia się wyłącznie na aspektach ekonomicznych, ignorując kwestię bezpieczeństwa, nawet w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę – stwierdził wiceminister.
Powstały w wyniku inwestycji Kanał Żeglugowy, stanowi część nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Uroczyste otwarcie miało miejsce 17 września minionego roku. Dzięki tej inwestycji Polska uzyskała niezależność od Rosji w dostępie do Bałtyku, co rząd PiS podkreślał jako szansę na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej regionu Warmii i Mazur, a szczególnie Elbląga i portu w tym mieście.
Całkowita długość nowej drogi wodnej od Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi prawie 23 kilometry. Przejście przez sam Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, podobnie jak odcinek rzeki Elbląg. Pozostałe niemal 2,5 kilometra to trasa składająca się ze śluzy, portu zewnętrznego i stanowiska postojowego. Kanał oraz cały tor wodny docelowo będą miały głębokość 5 metrów.