Rozpoczęto negocjacje dotyczące finansowania Przekopu Mierzei Wiślanej: Elbląg ma sfinansować port, a rząd – drogę wodną
Dotychczas niejasne były kwestie dotyczące finansowania prac pogłębiania 900 metrów toru wodnego na Zalewie Wiślanym prowadzącego do elbląskiego portu. Zgodnie z projektem rozporządzenia Rady Ministrów opublikowanym w Rządowym Centrum Legislacji, tę część inwestycji powinien sfinansować Skarb Państwa.
Projekt zawiera szczegółowe informacje dotyczące zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych przy porcie morskim w Elblągu. W dokumencie określono funkcje dla 26 akwenów na Zalewie Wiślanym. Niektóre z nich są terenami inwestycji związanych z budową drogi wodnej, która ma połączyć zalew z Zatoką Gdańską. Najważniejsza inwestycja to tor wodny o długości 10,4 km i podstawowej szerokości 60 metrów.
Ostatni fragment tego toru, który jest połączeniem z elbląskim portem, jest obiektem sporu między samorządem miejskim a rządem centralnym. Problem polega na tym, że nikt nie chce ponieść kosztów pogłębienia 900-metrowego odcinka. Własnością miasta jest port elbląski, zarządzany przez miejską spółkę, natomiast tor wodny jest własnością Skarbu Państwa. Z tego powodu miasto Elbląg uważa, że to Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni powinny pokryć koszty pogłębienia toru także na tym odcinku.
Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Aktywów Państwowych zaproponowały Elblągowi sfinansowanie tej inwestycji do kwoty 100 mln zł, ale w zamian za przejęcie większościowego pakietu udziałów w porcie. Miasto Elbląg nie zgodziło się na te warunki, nie chcąc rezygnować z wpływów ze spółki zarządzającej portem.